10 łatwych sposobów na lepsze oświetlenie wnętrza domu

Ilość docierającego do wnętrza światła może wpływać na nasze samopoczucie. Dzięki promieniom słonecznym nasz organizm wytwarza witaminę D. Z tego powodu warto zadbać o odpowiednie oświetlenia naszego pokoju. Długość dnia w Polsce jest jednak przez kilka miesięcy w roku bardzo krótka, przez co trzeba zwrócić uwagę także na to, by sztuczne oświetlenie wewnątrz domu dawało nam sporo światła. Poniżej znajduje się 10 sposobów na rozjaśnienie pomieszczenia zarówno światłem dziennym, jak i sztucznym.

  1. Lampy LED [link to article 2] i świetlówki kompaktowe

Popularne lampy LED oraz świetlówki kompaktowe są bardzo energooszczędne [link to article 1], co pozwala na lepsze oświetlenie wnętrza przy jednoczesnym obniżeniu zużycia prądu. Ich cena w stosunku do starych, zwykłych żarówek jest wysoka, ale bardzo długa żywotność (szczególnie w przypadku LED-ów) sprawia, że inwestycja szybko się zwraca, a jeden zakup starcza na długi czas.

  1. Różne źródła światła

Dobrym pomysłem jest rozmieszczenie wielu źródeł światła w różnych miejscach. Światło dochodzące z lampy postawionej na stole lub szafie znajdującej się w rogu sprawi, że ciemniejsze części pomieszczenia zostaną odpowiednio doświetlone, a sam pokój wyda się jaśniejszy i większy.

  1. Czyste żarówki [link to article 2], klosze i abażury

Nie należy zapominać o tym, że klosze, abażury i żarówki pokrywają się kurzem, przez co nie wykorzystujemy w pełni sztucznego oświetlenia. Warto zatem co jakiś czas je wyczyścić.

  1. Lustra

Świetnym sposobem na doświetlenie domu jest powieszenie lustra. Umiejscowienie go w pokoju nie tylko sprawi , że światło wpadające z zewnątrz lepiej rozejdzie się wewnątrz pomieszczenia, ale także optycznie go powiększy. Najlepiej pomyśleć o tym przy zakupie szafy, gdyż ta z lustrem może okazać się dobrym wyborem, szczególnie w ciemnym pokoju.

  1. Czyste okna

Ten punkt jest niezbędny nie tylko ze względu na dobre oświetlenie, ale także z powodów wizualnych. Im czystsze okna, tym więcej światła dostanie się do pomieszczenia. Nie trzeba oczywiście czyścić ich codziennie, ale warto zwrócić na nie uwagę, gdy wewnątrz domu jest ciemno.

  1. Kwiaty i dekoracje

Kwiaty czy inne dekoracje na parapecie mogą dodać uroku, ale zbyt duża liczba dodatków może się przyczynić do ograniczenia światła. Lepiej przestawić je w inne miejsce, aby w pomieszczeniu było po prostu jaśniej. Jeśli dekoracje są jasne, pomogą optycznie rozjaśnić ciemniejsze zakątki pokoju. Kwiaty będą także dobrym powodem, by odsłaniać rolety i dbać o dobre naświetlenie.

  1. Rolety i lekkie firany

Jeśli rolety w twoim domu są często zasłonięte, wówczas warto zakupić te typu „dzień-noc”, które pozwalają na regulację ilości wpuszczanego światła. Rolety zaciemniające są przydatne do spania, ale jeśli w ciągu dnia nie wymaga tego sytuacja, lepiej ich nie opuszczać. Aby nie ograniczać światła, na oknach lepiej nie wieszać ciemnych, ciężkich firan, a raczej lekkie, jasne tkaniny.

  1. Jaśniejsze ściany

Jeśli ściany w pokoju mają ciemny kolor, warto pomyśleć o pomalowaniu ich jaśniejszą farbą. Dzięki temu odbiór wizualny znacznie się poprawi, a pokój dodatkowo wyda się większy. Nie trzeba jednak malować ścian na biało. Takie kolory jak żółty czy pomarańczowy również rozjaśnią pomieszczenie, a jednocześnie sprawią wrażenie ciepłych.

  1. Jaśniejsza podłoga

Nie trzeba od razu kupować nowych paneli. Jeśli jednak te położone są ciemne, warto zastanowić się nad zakupem jaśniejszych paneli lub parkietu. Można kupić jasny dywan, który przyczyni się do wizualnego ożywienia domu. Trzeba jednak pamiętać, że jaśniejsza podłoga łatwiej się brudzi.

  1. Odpowiednie ustawienie mebli

Jeśli w pokoju brakuje światła, trzeba również rozważyć zmianę aranżacji wnętrza. Dzięki ustawieniu biurka, kanapy czy fotela blisko okna sprawimy, że będziemy przebywać w tej jaśniejszej części pomieszczenia.

Czy żarówka może pomóc w spaniu?

Coraz więcej ludzi skarży się na problemy ze snem. Każdego poranka miliony ludzi wstaje do pracy lub szkoły, choć czują się niewyspani i chętnie zostaliby w łóżku. Problem ten spowodowany jest wieloma czynnikami, ale w znacznym stopniu przyczynia się do tego nieprawidłowe oświetlenie [link to article numbert3]. Każde sztuczne światło, włącznie z lampami LED, świetlówkami i zwykłymi żarówkami, może zaburzyć nasze nawyki dotyczące spania. Nasz zegar biologiczny działa w rytmie dobowym, który jest zależny od ilości światła do nas docierającego. Rytm dobowy wpływa na sen, aktywność mózgu, produkcję hormonów i wiele innych procesów.

Kłopotliwe niebieskie światło

Gdy ciało jest eksponowane tylko na światło słoneczne, wówczas cykl dobowy jest stały. Wraz z nadejściem nocy, organizm wytwarza hormony snu, w tym melatoninę, przygotowując się do spania. Gdy zaś nadchodzi poranek, produkowane zostają hormony takie jak kortyzol, które pobudzają organizm. Sztuczne światło powoduje jednak, że nasz naturalny rytm dobowy zostaje zakłócony, a ilość wytwarzanej melatoniny spada. Odpowiada za to głównie niebieskie światło, które znajduje się w lampach LED i świetlówkach. Należy zatem unikać ekspozycji na tego typu światło w godzinach późnowieczornych i nocnych, gdyż niedobór melatoniny nie tylko utrudnia wyspanie się, ale także został powiązany z chorobami nowotworowymi, cukrzycą czy otyłością.

Lampy LED mogą pomóc w spaniu

Istnieje jednak nadzieja dla tych, którzy mają problemy ze spaniem. Obecnie istnieją na rynku lampy LED, które pomagają w odpowiednim śnie. Można nimi sterować za pomocą aplikacji w smartfonie, by ustawić godziny naszego snu. W odpowiednim czasie LED ten powoli zaczyna gasnąć, redukując emisję niebieskiego światła. Ciepła barwa i wspomniane ograniczenie niebieskiego światła pomaga w produkcji melatoniny, a w rezultacie pozwala nam swobodnie zasnąć. Gdy nadchodzi poranek, LED zaczyna ponownie świecić niebieskim światłem, które mobilizuje organizm do produkcji hormonów odpowiedzialnych za pobudzenie. Technologia ta jest nadal udoskonalana, więc kolejne generacje powinny być coraz skuteczniejsze. Tego typu lampy przydadzą się szczególnie osobom, które nie lubią zasypiać w ciemności, w tym także dzieciom. Warto pamiętać, że lampy LED są energooszczędne [link to article number 1], więc inwestycja w ich zakup po pewnym czasie się zwraca.

Jeśli ze względu na cenę nie chcemy od razu kupować wspomnianej lampy LED, można zakupić taką o ciepłej barwie, która emituje mniej niebieskiego światła niż te o barwie zimnej. Dzięki ograniczonej ekspozycji na takie światło organizm wydziela nieco więcej melatoniny. Taka lampa przyda się szczególnie w sypialni, gdzie światło świeci się tuż przed snem.

Spanie w ciemności

Warto wspomnieć, że telewizory, monitory czy telefony komórkowe także emitują niebieskie światło. Jeśli zatem nie musimy z nich korzystać przed samym snem, lepiej odłożyć je na bok godzinę przed planowanym pójściem do łóżka. Jeśli zaś na razie nie chcemy kupować nowej lampy LED, najlepiej po prostu zgasić nieco wcześniej światło, tak aby organizm mógł w spokoju rozpocząć produkcję melatoniny. Warto zadbać o to, by w nocy w pokoju było ciemno. Dobrym sposobem jest także stosowanie opaski na oczy do spania.

Cała prawda o energooszczędnych żarówkach

Gdy ze sklepowych półek zaczęły znikać zwykłe żarówki, rynek powoli przejmowały energooszczędne świetlówki kompaktowe, a obecnie także lampy LED. Wokół tych nowoczesnych rozwiązań narosło sporo mitów, których powielanie może zdezorientować potencjalnych nabywców. Co prawda kilka lat temu niektóre z nich miały niewielkie odzwierciedlenie w rzeczywistości, ale obecnie produkowane świetlówki i lampy LED mają niewiele wad, a stosowana w nich technologia cały czas się rozwija. Poniżej znajduje się kilka często poruszanych kwestii związanych z energooszczędnymi żarówkami.

Energooszczędność

Świetlówka kompaktowa pobiera znacznie mniej prądu niż zwykła żarówka – 13-watowa lampa fluorescencyjna emituje światło równe 60-watowej żarówce. Energooszczędne żarówki [link to article 3] kosztują kilka razy więcej niż zwykłe. Mając jednak na uwadze ich niskie zużycie energii i długą żywotność, są one po prostu opłacalne. Najlepszym wyborem jest jednak inwestycja w lampy LED, które są co prawda jeszcze droższe, ale ich zakup dość szybko się zwraca ze względu na niższy pobór prądu i trwałość. Warto także pamiętać, że poprzez stosowanie nowoczesnych technologii przyczyniamy się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska.

Rtęć

Żarówki energooszczędne zawierają rtęć. Choć jej zawartość jest niewielka, należy zachować ostrożność w przypadku zbicia lampy. Trzeba wówczas starannie zebrać stłuczone szkło, nie dotykając go, a później przewietrzyć pomieszczenie.  Ponadto niektórzy kwestionują bezpieczeństwo stosowania rtęci. Badania wskazują jednak, że substancja ta wydostaje się do powietrza dopiero po rozbiciu. Są to jednak niewielkie ilości, zatem ludzie nie powinni się obawiać o swoje zdrowie. Energooszczędnych żarówek nie wolno wyrzucać do zwykłych śmieci, ale oddawać w odpowiednich punktach. Problem ten nie występuje w przypadku lamp LED, które nie zawierają rtęci.

Żywotność

Żywotność świetlówki kompaktowej wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy godzin. To znacznie więcej niż w przypadku zwykłej żarówki, która przestaje działać po około 1000 godzin świecenia. Jeszcze lepiej wygląda to w przypadku LED-ów, które potrafią świecić kilkadziesiąt tysięcy godzin.

Pobór energii przy włączaniu

Warto wiedzieć, że energooszczędne żarówki zużywają nieco więcej prądu przy włączaniu. Ponadto potrzebują kilkudziesięciu sekund, by zacząć świecić w 100%. Dlatego też nie zaleca się stosowania świetlówek w pomieszczeniach, w których często zapala się światło na krótki okres czasu, np. w łazience.

Efekt stroboskopowy

Występowanie migotania w świetlówkach jest dość często powielanym mitem. We współczesnych świetlówkach i LED-ach nie występuje niekorzystny efekt stroboskopowy.

Emisja niebieskiego światła

Niektóre badania wskazują, że lampy LED oraz świetlówki fluorescencyjne emitują szkodliwe dla oczu niebieskie światło [link to article number 2], które ogranicza produkcję melatoniny w organizmie, powodując problemy ze snem. Większość obecnie produkowanych lamp LED nie szkodzi naszym oczom, ale warto wybierać te lepsze, droższe produkty, które ograniczają emisję niebieskiego światła.

Kompaktowe świetlówki mają sporo zalet i niewiele wad. Powielane mity sprawiają jednak, że ludzie nie są przekonani co do bezpieczeństwa ich stosowania. Technologie stosowane przy produkcji energooszczędnych żarówek są ciągle ulepszane, dzięki czemu coraz trudniej dopatrzeć się w nich wad. Obecnie najkorzystniejszym rozwiązaniem jest jednak zakup LED-ów.